Monday, November 17, 2008

Falsafah dulang hantaran

"Dulang hantaran" atau "par", adalah antara adat dalam perarakan pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan. Pelbagai barang-barang yang diletak, mengikut citarasa dan kemampuan pasangan.

Kenapa perlu bilangan ganjil? 5 / 7 / 9 / 11 dan seterusnya. Pihak pengantin perempuan pula, akan membalasnya dengan kelebihan 2 dulang. Apa signifikannya?
- Mungkin cuba selarikan dengan syariat Islam, kerana Allah SWT gemar kepada bilangan yang ganjil.

Antara barang-barang yang dipersembahkan pada dulang hantaran:

1. Terjemahan Al-Quran : harapan supaya pasangan menjadikan Al-Quran sebagai panduan dalam apa jua keputusan yang diambil & sesiapa pun nanti boleh membawa dulang tersebut (bimbang sukar mencari orang yang berwuduk).

2. Pakaian solat; jubah solat sekiranya daripada pihak lelaki, dan baju melayu sekiranya daripada pihak perempuan : pasangan tidak lalai dalam menegakkan tiang agama, iaitu solat lima waktu.

3. Pakaian kerja; kain (untuk dibuat baju kurung), dan kemeja serta seluar slack : peranan suami dalam mencari nafkah yang halal untuk keluarga, di samping itu isteri juga berperanan memudahkan kerja-kerja suaminya, serta turut serta membantu suami menambah pendapatan keluarga.

... to be continue ...

No comments: