Tuesday, September 1, 2009

RON95, RM1.80

RON92, RON97 & RON95. jom kita research skit, genamo ghima "RON"

RON adalah singkatan kepada Research Octane Number, adalah ukuran bagi kualiti minyak petrol. untuk lebih mudah faham, kalau panjang kita kira dengan ukuran meter, inci, dsb. begitu juga dengan petrol, ia dikira dalam kualiti ukuran RON, selain MON & AKI.

Fakta : "Higher octane ratings correlate to higher activation energies." bermakna, lebih besar nilai RON, kualiti petrol adalah lebih baik dalam konteks penghasilan kuasa / kuantiti petrol. contoh, jika RON97 dalam kuantiti 1 liter boleh memacu kereta anda sejauh 10KM, manakala dengan RON95 anda mungkin hanya dapat bergerak sejauh 7KM sahaja (contoh mudah je ni. ketepatan kuantiti dan jarak tu suku kira aaa).

dari sudut kuasa pula, dengan aku menggunakan SAGA BLM, dengan RON97 dalam gear 3 + jarum rpm menunjukkan no. 3 = kelajuan akan cecah 60 kmj. tapi dengan RON95, tak cecah 60 kmj (dalam 56 - 58 kmj sahaja)!

for the rest, bleh baca kat sini lah ...

1. http://paultan.org/2009/05/14/can-proton-cars-run-ron95-grade-fuel/
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

so, apa efek terhadap institusi keluarga?

1. of course lah, bajet bulanan untuk bahan api akan meningkat. coz we have to pay for lower quality product, which will produce lower quality output - speed & milage.
2. kena keje lebih untuk tampung peningkatan kos belanja petrol, atau kurangkan belanja bagi perkara-perkara lain.

No comments: